<< fiksit < HP Photosmart B010a All-in-One
Photosmart alkoi herjata mustan musteen vähäisestä määrästä. Ostin uuden HP-mustepatruunan verkkokaupasta. Naksautin sen paikoilleen, sain ”kiitokset, kun asensin alkuperäisen HP mustepatruunan”. Kohdistin tulostuspään, tulostin testisivun (värillisenä). Mustan käyttäytymiseen tyytymättömänä laitoin diagnostiikkasivun tulostumaan mustavalkoisena … ja sain virheilmoituksen.
Mustejärjestelmän virhe 0xc19a0013
Printers that show these errors, often have hp 564, 178, 862, 364 or 920 ink cartridges. […] When these errors appear, what they want to indicate is that there are problems with the ink system. It is not precisely about the external ink system but about the ink system that is the printing process of an HP printer of this type.
Poistin mustepatruunan, asensin vanhan takaisin … ja sain saman virheilmoituksen.
Irrotin tulostimen piuhoista ja annoin sen levätä aikansa. Ei muutosta.
Irrotin kaikki mustepatruunat ja tulostuspään. Sammutin tulostimen.
Pyyhin komponenttien ja tulostimen kontaktipinnat. Asensin kaiken uudelleen paikalleen. Ei muutosta.
HP:n ohjesivuilla kehotettiin vaihtamaan tulostuspää (70,90 € + toimitus).
No, toimiihan skanneri vielä sentään…
Solution #1: Check the ink cartridges and printhead : Replace any empty or low ink cartridges. Make sure that the ink cartridges are installed correctly.
Solution #2: Reset the printer : With the product turned on, disconnect the power cord from the rear of the product. Unplug the power cord from the wall outlet. Wait at least 15 seconds […]
Solution #3: Remove, clean, and then reinstall the printhead : Printhead might be installed incorrectly, or there might be ink or debris on the printhead electrical contacts […]
Solution #4: Replace the printhead If the previous solutions did not resolve the issue, replace the printhead. [type CN643A]
Solution #5: Service the printer.
Takas pelikentil´ : Officejet E609a
Takaiskusta toivuttuani ryhdyin kunnostamaan vanhaa Officejetiäni (6000 E609a). Huomasin, että siinä oli täsmälleen samanlainen tulostuspää. Myös virtalähteet ovat arvoiltaan samanlaiset (← Photosmart tuli minulle käytettynä, ilman piuhoja).
Officejet herjasi herättyään CMY-musteiden vähyydestä, mutta toimi (suttuisesti) molemmilla päillä ja musta muste pätki. Tulostuspäiden (ja kontaktien) parempi puhdistus, tällä kertaa halvimmalla mahdollisella puhdistusaineella, eli kuumalla vedellä. Irrottelin osat ja nakkasin kuumavesihanan alle. Kontaktit kuivasin liinalla, muuten sai kuivua itsekseen. Molemmat osoittautuivat kylvyn jälkeen toimiviksi, joten uskalsin tilata Officejetiin mustepaketin.
There is no need to waste your ink trying to clean heads as this just wastes your coloured ink and makes the situation worse because it adds to the build up of dried ink on the print head. Typically the black is first to go as this is the most used ink cartridge.
~ How to fix a HP printer, not printing black ink and missing colours
Uusilla musteilla muutama ensimmäinen puhdistustuloste oli suttuinen ja väreissä hettoa, jälki parani kuitenkin kaiken aikaa. Kokeilin molemmat tulostuspäät; ne olivat ehjät. Photosmartissa itsessään täytyi siis olla ohjelmisto- tai komponenttivika, ja/tai ”kiitos kun käytät aitoa” -muste oli viallinen… (counterfeitien ongelmako vain?)
CASE CMOS:in paristo
Asia jäi vaivaamaan ja vaati jatkotutkimuksia. Kumpi oli rikki? Päätin jatkaa irrottamalla CMOS:in pariston ja katsoa, mihin tilaan laite palautuisi[ko]… Samalla vaivalla hoituisi myös CMY-herja vastaisuudessa, mikäli saisin tulostimen jaloilleen. Tulostan enimmäkseen harmaasävyjä pelkällä mustalla, joten CMY-tasot eivät ole ollenkaan olennaisia. Päätin ostaa vielä yhden (tällä kertaa non-original) mustan patruunan ja kokeilla asetusten nollausta.
Paristo on onneksi suhteellisen helpossa paikassa, joten työkaluksi riittää pelkkä Torx T9/T10 -kärki ja mitä tahansa, millä saa nostettua patterin reunaa (esim. plektra). Proseduuri ottaa jonkin verran aikaa, koska osa siitä toistetaan joka patruunalle (ainakin käyttämässäni ohjeessa).
Musteet ja tulostuspää irti.
kansi kiinni, virta pois, piuhat irti.
kansi auki, näyttöpaneelin puoleinen sivupaneeli irti.
kansi kiinni. patteri irti.
virtapiuha kiinni, käynnistetään.
Kansi auki, tulostuspää paikalleen, kansi kiinni.
K-patruuna paikalleen, kansi kiinni. kuitataan virheilmoitukset "OK".
kun ok, C/M/Y-patruunat paikalleen, kansi kiinni.
odotetaan, kunnes printterin SETUP valmis.
kun ok, poistetaan kaikki musteet ja tulostuspää.
kansi kiinni, sammutetaan, virtapiuha irti.
= mustan musteet tietojen lukeminen nollattu/estetty. toistetaan C/M/Y:ille.
Lopuksi sammutetaan. irrotetaan piuhat. kiinnitetään paristo ja sivupaneeli.
Käynnistetään. toivotaan parasta.~ reset/disable HP printer ink levels Photosmart B110a/B010a
SUCCESS. Myös virheilmoitus meni pois. Tarvikepatruunan mustetasotiedot eivät kadonneet (koska niitä ei tueta muutenkaan), mutta genuine-patruunoiden tiedot kyllä. Tulostuslaatu muutaman testisivun jälkeen hyvä. Uusi herja tuli kuitenkin tilalle: ”Asennettu muita kuin HP-mustekasetin.” Konekäännöskukkasesta pääsee ohi kuittaamalla; ilmoitus tulee sekä laitteen näytölle, että sen Windows-ohjelmiston (jos sitä käyttää) etusivulle.
HP Deskjet 640c > 666?
Ryhdyin tutkimaan ongelmallista KEY-patruunaa. Siinä oli pieni siru. Mielenkiinnosta tarjosin Photosmartille ehjää Officejetin ehjää patruunaa (päällisin puolin aivan identtinen) nähdäkseni mikä herja siitä seuraisi : ”epäyhteensopiva / ei tarkoitettu tähän laitteeseen”. Pienellä riskillä kokeilin ongelmapatruunaa Officejetiin : se ei kelpuuttanut sitä mustepatruunaksi lainkaan.
Sirut siis tiesivät, mihin tulostimeen kuuluvat; se oli mielenkiintoista jo sinänsä. Ellei muistini pahasti petä, muinaisella Deskjetilläni (640c) pystyin tarvittaessa korvaamaan musteet parin toisen mallin vastaavilla, mitä nyt sattui kaupassa milloinkin olemaan?
Mutta oliko KEY-patruuna (#364) viallinen vai ainoastaan sen siru? Minulla oli nyt Officejetin vanhat mustepatruunat (#690), joten… irrotellaanpa vähän siruja. (kuvassa) suurempi siru on Officejetin KEY ja pienempi Photosmartin KEY. Sirujen koko itsessään ei liity tulostinmalliin. Officejetin uusi XL-KEY on myös pienemmällä, upotetulla sirulla. Upotettu siru hankalampi irrottaa ehjänä, isompi lähtee helposti veitsellä (ja sen voi kiinnittää pienemmän sirun patruunaan → noteToMyself: 'toimivat [oem-]sirut talteen'). Officejetin siru kiinni Photosmartin patruunaan; testaus Officejetillä — ja sehän toimii.
Summa summarum
Ilmeisesti alkuperäisen ongelman aiheutti siis patruunan viallinen[/t. estetty?] siru. Yhtään tulostinta ei mennyt vaihtoon. Yhtään tulostinpäätä ei tarvinnut ostaa. Photosmartille riitti täydennykseksi pelkkä inkClubin ECO 364XL-KEY ja Officejetiin sain Data-Systemsin poistoista edukkaasti toimivan 920XL CMYK-combon. Molemmat laitteet ovat Windows Vista/7/8 -yhteensopivia ja toimivat HPLIP:illä myös Linuxeissa.
Loppu hyvin, kaikki hyvin?
Region code et cetera
Ehei, ryhdyin silmäilemään hieman tarkemmin aiemmin tulostamiani diagnostiikkasivuja… Tulostimissa ja niiden musteissa on aluekoodit (vrt. DVD-asemat). Sivuilla on mm. seuraavat tiedot:
- ”Printer Zone” (PX) = ”Tulostinalue”
- ”Country/Region” = ”Maa/Alue”
- ”Ink Zone” = ”Mustevyöhyke”
- ”HP” arvoilla 1/0 (nähtävästi yhteydessä patruunan valmistajaan?)
- ”Käyttö/Status” arvoilla 1/0 (ilmeisesti kertoo patruunan takuun tilan?)
- ”Ink Number” = ” Musteen numero” + ”SETUP” (jos patruuna toimitettu laitteen mukana tjsp?)
Onko siis ”Ink Zone” : 4 sidottu vastaavaan ”Printer Zone”:en?
Onko siis ”Printer Zone” : 0 tässä yhteydessä sama kuin optisissa (=region-free)?
Mikä on muuttunut, kun toinen tulostimeni ”Country/Region” on 15/1 ja toinen 47/10?
Mitä tapahtuu, jos vaihdan ”Maa/Alue”-asetuksen tulostimessa?
You will need to Contact HP to request a ”Regionalization Reset”. There should not be any charge for this, it is covered as part of the cartridge warranty. You will need to have access to your computer and printer while on the line with HP. You will also need to have a set of cartridges for the new region, once the reset is complete cartridges from the original region will no longer work.
~ HP support forums ; ks. myös esim. : decoding the cartridge number.
Ymmärrän kyllä sen, että verkkovirran jännite/taajuus ja verkkopistokkeen tyyppi vaihtelee alueittain, mutta voisin kuvitella, että juuri mustepatruunoihin se vaikuttaisi kaikkein vähiten …?
Pitäisikö tässä valossa huolestua myös "Sivuja tulostettu"- ja "Sivuja skannattu"- laskureista?
Tiedätkö sinäkään, miten ne nollataan?
EOF To Be Continued…